Flytta ut

Det är en del att tänka på för dig som ska flytta ut. Kontraktet ska sägas upp liksom eventuella abonnemang på el eller tv och internet. Här hittar du information om sådant som du kan ha nytta av när du ska lämna din lägenhet.

 

Informationshäfte:

Flytta ut Pdf, 168.6 kB.

Uppsägning

Du måste alltid säga upp ditt hyreskontrakt skriftligt. Glöm inte bort övriga avtal samt adressändring.

För att göra en uppsägning kan man antingen fylla i en fysiskt blankett, alternativt vår e-blankett.

E-blankett Uppsägning

Uppsägningstiden för lägenheter är tre kalendermånader och tiden börjar räknas vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit in till oss. Garage och parkeringsplats följer huvudavtalets uppsägningstid.

Under uppsägningstiden kommer du att bli kontaktad av bostadssökande som vill se din lägenhet, därför är det viktigt att du lämnar ett gällande telefonnummer som Krokomsbostäder kan lämna ut till blivande hyresgäst.

För att inte missa något vid din avflytt kan du följa denna checklista:

  • Boka avflyttningsbesiktning i god tid.
  • Adressändring med eftersändning hos Skatteverket, så att din post kommer till din nya adress.
  • Återställ utrustningen i lägenheten till lägenhetens standard.
  • Lämna in nycklarna i tid efter godkänd besiktning.
  • Säg upp övriga avtal.

Som hyresgäst ska du inneha och betala giltigt elavtal under hela avtalstiden inklusive uppsägningstiden. Jämtkraft har 1 månads uppsägningstid.

Se även Krokomsbostäders uthyrningspolicy Pdf, 355.6 kB.

 

Kontakt:

Bobutik: 0640 164 65

info@krokomsbostader.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt:

Jämtkraft: 063 14 90 00

Jämtkraft (jamtkraft.se)

Besiktning

Kom ihåg att boka besiktning i god tid innan du ska flytta ut ur lägenheten.

Både lägenheten och tillhörande förråd ska vara tömda och städade vid avflyttningsbesiktning.

En avflyttningsbesiktning utförs för att få reda på eventuella skador i bostaden. Vi jämför skicket på lägenheten idag med skicket då du flyttade in. Utifrån tidigare besiktningsprotokoll ser vi om det uppstått skador under din boendetid. Eventuella skador har du chans att åtgärda innan du flyttar ut.

Här följer lite information om sådant du behöver tänka på inför besiktningen.

Utrustning i lägenheten
Innerdörrar, kryddhyllor, handdukshängare och annat som du har tagit bort ska återställas till besiktningen. Övriga detaljer som tillhör bostaden, till exempel TV-box bruksanvisningar och eventuell informationspärm ska du lämna kvar i lägenheten när du flyttar.

Skador och slitage
När vi genomför besiktningen måste vi bedöma om lägenhetens skick motsvarar dess "ålder". Om skador eller överslitage förekommer måste detta åtgärdas. Eventuella kostnader, efter avskrivning för ålder och bruk, kommer du därför att få betala.

För att underlätta besiktningen är det bra om du berättar för besiktningsmannen om eventuella dolda skador, det vill säga sådana skador som han/hon inte kan se. Om du är medveten om att någon skada skett, som du är ansvarig för, ska du naturligtvis själv åtgärda skadan innan du flyttar. Reparationen ska utföras fackmannamässigt.

Kontakt:

Bobutik: 0640 164 65

info@krokomsbostader.se

Städning

Hela lägenheten ska vara välstädad, även balkong, uteplats och förrådsutrymmen.

Ta hjälp av checklistan som du hittar i broschyren "Flytta ut" Pdf, 882.9 kB. för att säkerställa att du inte missar någonting när du städar din lägenhet.

Flytta ut Pdf, 168.6 kB.

Ett tips är att boka en städfirma om du inte har tid att städa, det blir billigare i längden eftersom du har rätt till Rut-avdrag. Det kan bli kostsamt om städningen är bristfälligt utförd eftersom Krokomsbostäder tar betalt för att slutföra en avflyttningsstädning som ej är godkänd.

Samarbetsavtal med Jasem Allservice underlättar avflytt

Kokomsbostäder har tecknat ett samarbetsavtal med Jasem Allservice AB i Krokom som innebär att om- och avflyttande hyresgäster får ett automatiskt godkännande av städutförandet. Skulle det finnas något att anmärka på tar Krokomsbostäder över ansvaret och kommunikationen med Jasem Allservice som åtgärdar det omgående och kostnadsfritt. Krokomsbostäders hyresgäster får dessutom ett rabatterat pris på tjänsten och kan använda sig av rutavdraget då hyresgästen själv beställer arbetet.

Ladda ner prislista Pdf, 103.6 kB.

Kontakt:

Bobutik: 0640 164 65

info@krokomsbostader.se

Nycklar

Det är viktigt att du lämnar tillbaka dina nycklar till oss. Glöm inte bort taggar samt övriga nycklar som tillhör Krokomsbostäder.

Samtliga nycklar ska lämnas in till Bobutiken i Krokom senast klockan 12.00 första vardagen efter att hyreskontraktet gått ut. För utflytt i Föllinge ska nycklarna lämnas in till personal på Föllinges kontor.

Borttappade eller inte i tid inlämnade nycklar eller taggar kan medföra en kostnad för dig.

Eventuella sjutillhållarlås eller liknande ska lämnas kvar i ytterdörren. Nycklarna till dessa lås bör lämnas med de övriga nycklarna. Om låset tas bort måste dörren repareras. Kostnaden för reparation debiteras dig.

Kontakt:

Bobutik: 0640 164 65

info@krokomsbostader.se